Sociální demokracie v pondělí po poledni odstartovala předvolební kampaň k říjnovým volbám do Poslanecké sněmovny. Jako předvoj spustila nové internetové stránky. Už v úterý hodlá ČSSD v Brně vyrazit mezi lidi. Kampaň sociální demokracie by měla být postavena především na protikrizových opatřeních a boji s klientelismem.

"ČSSD je pro občany ČR nejlepší cestou z krize, jedinou cestou z krize," uvedl na tiskové konferenci volební manažer strany Jaroslav Tvrdík.

Druhým velkým tématem vedle protikrizových opatření je boj s korupcí a klientelismem. Předseda socialistů Jiří Paroubek představil několik konkrétních opatření v této oblasti. Zmínil například zákon o lobbyingu, který by zaváděl registr lobbyistů a všichni veřejní činitelé by měli za povinnost vést záznamy o tom, kdy a o čem s lobbyisty jednali.

Dále chce sociální demokracie iniciovat zákon, který by zakázal akciové společnosti s listinnými akciemi na doručitele. Vlastník takové firmy je prakticky anonymní a nelze ho dohledat například v obchodním rejstříku. ČSSD navrhuje také vyloučit tyto akciové společnosti ze soutěží o veřejné zakázky.

Součástí protikorupčních opaření ČSSD je i vytvoření tzv. černé listiny firem a osob, které se proviní proti veřejné soutěži. Program "Oranžové knihy" ještě není konečný. Do konce srpna se k němu může laická i odborná veřejnost vyjádřit a do poloviny září hodlá ČSSD připomínky zapracovat.

Kolik bude kampaň sociální demokracie stát? "Finanční prostředky jsou srovnatelné s minulými volbami," odpověděl neurčitě volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík. Uvedl, že v kampani rozdají "set tisíce růží, DVD a programů". Tvrdík si neodpustil ani kritiku konkurenčních občanských demokratů. "ODS žádný program nemá," řekl na tiskové konferenci volební manažer ČSSD.

ODS se startem ostré kampaně vyčkává

Zatímco ČSSD svůj volební program představila jako první z parlamentních stran, ODS ho zveřejní až 31. srpna. V pondělí to na tiskové konferenci uvedl předseda ODS Mirek Topolánek. ODS tak s ostrou volební kampaní na rozdíl od sociální demokracie vyčkává.

Topolánek v pondělí představil svou "odlehčenou" kampaň "Léto s Topolem" - v průběhu sprna bude na kole projíždět oblastí jižní Moravy a chce diskutovat s voliči: "Na jižní Moravě strávím celý srpen. Chci se potkat s co největším počtem lidí, chci si s nimi popovídat osobně," uvedl předseda ODS.

"Chceme psát program pro říjnové volby s voliči," prohlásil Topolánek s tím, že názory lidí, s kterými se setká, chce promítnou do volebního programu, který vznikne v "liberálně-konzervativních mantinelech". Topolánek se chce s voliči během srpna potkat mimo jiné i na koncertech nebo koupalištích.

Náklady na centrální volební kampaň ODS podle Martina Kupky, vedoucího mediální sekce ODS, nepřevýší částku vynaloženou při volbách v roce 2006. 

Nový web ČSSD: filmy zdarma i audiovizuální zpravodajství

Sociální demokracie v pondělí spustila také nový web, na kterém chce více komunikovat s potenciálními voliči. Například v sekci iNEWS bude vydávat články a tiskové zprávy od kandidátů. Zároveň budou všechny volební lídry doprovázet při kampani zpravodajské štáby, které zprostředkují videozáznamy.

ČSSD chce voliče získat i pomocí filmů, dokumentů či animovaných pohádek, které budou na mítincích rozdávat zdarma na DVD nosičích nebo budou volně ke stažení na webu.