„Petr Nečas nebo Jiří Paroubek. Váš hlas rozhodne,“ hlásá jeden z billboardů, které do předvolební kampaně nasadila ODS. Oba lídři nejsilnějších stran jsou v ní pospolu. Vlevo usměvavý sympaťák Nečas, vpravo ošklivý zamračený Paroubek.

S podobnými billboardy už ODS vyrukovala za Mirka Topolánka. Jen krásný státník Topolánek měl nad hlavou slovo „Řešení“, zatímco Paroubek s děsivým výrazem „Strašení“. Tato součást kampaně ODS je okopírovaná podle britského vzoru z voleb v roce 2005. Vlevo vítězný šéf Labour Party Tony Blair s jasným, upřeným pohledem, vpravo lídr konzervativců Michael Howard připomínající dementního stařečka. Nad nimi otázka: „Kdo chcete, aby řídil tuto zemi?“

Ukázkovou kopii zahraničního vzoru má za sebou i ČSSD. Zatímco na billboardech z roku 2005 se u bývalého německého kancléře Gerharda Schrödera skvěla slova „Kraftvoll. Mutig. Menschlich“ (Energický. Smělý. Lidský), Jiří Paroubek voličům sliboval: „Budu pracovat pro vás. Odvážně. Energicky. Lidsky.“

Sex v politice? Samozřejmě, funguje spolehlivě

Kopírování zahraničních vzorů do českých předvolebních kampaní přinesli zahraniční poradci, kteří pracují nejen pro obě nejsilnější politické strany. Volební kampaně většinou staví na velmi jednoduchých vzorech a metodách. Ty ovšem fungují.

Čím jednodušší kampaně jsou, tím lépe. Většinou je třeba útočit na ty nejzákladnější lidské pudy. Třeba strach nebo sex. Se sexuálním podtextem vyrukovala ČSSD v posledních volbách do Evropského parlamentu, kdy modelky nosily na tričkách slogan „Socdem is sexy“.

Na sexy výstřih vsadily v roce 2009 i přes svůj zralý věk německé političky Vera Lengsfeldová a Angela Merkelová, která tvrdily „máme ještě víc co nabídnout“. A na sexuální podtext vsadily političky z Věcí veřejných ve svém parodické billboardové kampani na ODS s nápisem „Kluky pusťte k vodě, volte naše holky“. Stejné političky pak nafotily i dráždivý kalendář.

Taková normální rodinka 

„Jestli něco v politice funguje zaručeně a fungovat bude, tak jsou to děti, manželka a rodina vůbec. Tohle útočí na nejnižší voličovy pudy. Politik s krásnou rodinou vysílá voliči jasný signál, že on žije slušně a hlavně zná problémy normálních lidí, kteří většinou v rodině žijí,“ říká expert na PR a politický marketing Karel Křivan.

Na rodinu vsázel Václav Klaus, kterému vždy stála po boku manželka Livie, a s vnukem se nechal vyfotit před volbami na titulní stranu časopisu Xantypa, aby ukázal, že je rodinný typ. Na rodinu vsázel i Stanislav Gross ukazující se se svou plavovlasou ženou Šárkou nebo Mirek Topolánek, kterému manželka Pavla pomáhala získat post předsedy ODS i uspět ve volbách.

K absolutnímu marketingovému využití rodiny ale zašel Jiří Paroubek. Se svou ženou a miminkem se objevil na obrovských billboardech, jeho žena vystupuje ve volebním klipu ČSSD, stejně jako se ze křtu jejich dcery stalo mediální divadlo, které režírovali Paroubkovi mediální experti. Petru Paroubkovou s dcerou se dokonce podařilo PR manažerům z Lidového domu dostat na titulní stranu dubnového vydání časopisu Maminka. Velkou část nákladu pak ČSSD zkoupila a rozdávala ženám na svých předvolebních mítincích.

Rodina byla naopak Achillovou patou nového šéfa ODS Petra Nečase, který ji dlouho tvrdošíjně odmítal ukázat. Nakonec ale pod tlakem odborníků z volebního štábu a nízkých preferencí přistoupil na kompromis, ke kterému mu pomohl před dvěma týdny sobotní magazín deníku Právo.

Nečas v něm o své rodině pohovořil, ale hlavně nechal otisknout šest let starou fotografii své spořádané rodiny. Tuhle akci zařizovala osobně jednatelka PR agentury SeenMedia Zlata Biedermannová. S nabídkou na rozhovor s novým předsedou ODS, kde by „ráda představila Petra Nečase ne jako politika, ale jako manžele, otce, atd. prostě normálního člověka,“ na konci dubna oslovila i magazín Hospodářských novin Víkend.

Proč se Jiří Paroubek načas stáhl z dosahu médií a proč na ně uvalil klatbu? Co sleduje volební stratég ČSSD Tvrdík svými slovy o NSDAP na adresu Modrého týmu? Jaké předvolební finty zaručeně fungují a jakými metodami chtějí politici získat váš hlas? Téma s názvem Navoněná předvolební zdechlina přináší páteční magazín Víkend Hospodářských novin.